Isnin, 11 Ogos 2014

FUNGSI BANK ISLAM DALAM EKONOMI

PENDAHULUAN


Islam sebagai sistem hidup yang lengkap dan sempurna telah mengetengahkan satu bentuk ekonomi dan kewangan yang ideal demi menjamin keuntungan individu dan masyarakat secara serentak. Pelaksanaan sistem ekonomi Islam secara sepenuhnya membawa kearah keamanan dan keadilan sosial. prinsip pegangan dalam ekonomi Islam ialah Allah s.w.t. sebagai empunya mutlak segala harta kekayaan, manusia pula bertindak sebagai pihak pengusaha yang menjalankan amanah dengan baik , mengamalkan dasar terbuka, tolong-menolong dan bekerjasama dalam masyarakat. Pelaksanaan sistem ini lebih penting lagi menjauhkan manusia dari kemurkaan Allah (s.w.t) dan penyakit hati seperti dengki, khianat, pergaduhan dan kezaliman yang kesannya akan merugikan umat Islam sendiri secara keseluruhannya.


BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD (BIMB)

Bank Islam yang pertama di Malaysia ialah Bank Islam Malaysia Berhad yang ditubuhkan sebagai syarikat berhad pada 1 Mac 1983.Ia memulakan perniagaan sebagai bank perdagangan pada Julai 1983.Fungsi utama Bank Islam dari segi ekonominya adalah lebih kurang sama dengan sistem bank konvensional.Bertujuan untuk menghubungkan dan menyalurkan modal atau dana daripada unit lebihan kepada unit kurangan.

Objektif Bank Islam

1. Menggalak,memupuk dan membangunkan penggunaan prinsip undang-undang dan tradisi Islam kepada urus niaga, perniagaan, kewangan, bank dan urusan lain.

2. Menggalakkan syarikat pelaburan yang mengikut prinsip Islam.


Prinsip Bank Islam

  • Tidak membenarkan faedah
  • Menjalankan perniagaan dan perdagangan atas dasar     yang adil,saksama dan halal di sisi agama
  • Mengeluarkan zakat
  • Tidak membenarkan monopoli
  • Bekerjasama untuk membangunkan ummah


Matlamat Korporat BIMB


Terdapat enam matlamat:


Pertama, menyediakan kemudahan dan perkhidmatan perbankan Islam yang tinggi kualitinya kepada pelanggan. Selain itu bank islam juga mencapai keteguhan dan kadar keuntungan yag baik untuk terus berkembang. Disamping itu, bank islam bermatlamat untuk memaju dan mengembangkan pengurusan yang berwibawa dan inovatif yang memiliki sikap amanah dan professionan. Seterusnya, mewujudkan golongan tenaga kerja yang bermotivasidan memberikan khidmat yang cekap dan berspan-santun kepada pelanggan. Selain itu, mereka sentiasa berusaha memelihara kepentingan pemegang-pemegang saham. Akhir sekali, sentiasa sedar akan kewajipan dan tanggungjawab sebagai korporat islam



Hukum Dan Peraturan Syariah Dalam Operasi BIMB


Selaras dengan matlamat penubuhannya,BIMB menjalankan urusan dan kreditnya mengikut prinsip-prinsip Islam,iaitu mengikut hukum syariah. Berikut adalah hukum tersebut:


i)    Mudharabah(Al-Mudharabah)

Perjanjian perkongsian antara pemberi pinjaman dan pengusaha bahawa pemberi pinjaman bersetuju membiayai projek pengusaha berdasarkan keuntungan bersama.

ii)   Musyarakah (Al-Musyarakah)

Satu perniagaan untuk satu kegiatan perniagaan tertentu dengan tujuan membuat keuntungan ,yang bank bukan sahaja menyediakan modal tetapi juga terlbat dalam pengurusan.

iii)  Jualan Dengan Tambah Untung (Al-Murabahah)

Penjualan barang-barang pada harga yang meliputi harga belian ditambahi margin untung yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

iv)  Jual Dengan Harga Tangguh (Bai’Bithaman Aji)

Peminjam dibenarkan menangguhkan penyelesaian pembayaran bagi barang-barang yang dibeli dalam tempoh yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

v)  Upahan(Al-Ijarah)

Konsep kewangan pajakan syariah,iaitu bank membeli harta yang dikehendaki oleh pelanggan dan kemudian memajakkan harta itu kepada pelanggan untuk tempoh tertentu dengan mengenakan sewa pajakan dan syarat-syarat lain yang disetujui oleh kedua-dua pihak.

vi)  Sewa jual (Al Bai’al Takjiri)

Ianya membenarkan penyewa mengambil alih harta yang dipajakkan.

vii) Jualan Salam (Bai’ al-Salam)

Merupakan perjanjian jual beli barang tertentu antara pemilik barang dan pembeli. Apabila pembeli menyerahkan bayaran barang dengan serta merta dan pemilik barang menangguhkan penyerahan barang tersebut sehingga suatu tempoh yang tertentu.

viii) Pinjaman Kebajikan (Al-Qardh al-Hassan)

Pinjaman ikhlas yang mewajibkan peminjam membayar kembali kepada pemberi pinjamjumlah asal modal yang dipinjam apabila pinjaman tersebut cukup tempoh.

ix) Wakalah (Al-Wakalah)

Perjanjian antara seorang pelanggan dengan banknya,iaitu pelanggan melantik banknya sebagai agen untuk menjalankan urusannya.

x) Jaminan Hutang atau Perlaksanaan Kerja (Al Kafalah)

Perjanjian antara seorang pelanggan dengan banknya,,iaitu bank memberi jaminan akan memenuhi tanggungjawab pelanggan kepada pihak ketiga.

xi) Wadi’ah (Al-Wadi’ah)

Persetujuan untuk menyimpan harta tidak termasuk harta tetap,dalam jagaan pihak lain yang tidak merupakan tuan punya atau mana-mana harta yang disimpan pada bukan pemilik untuk dijaga.

xii) Gadaian(Al rahnu)

Gadaian adalah perjanjian di antara penggadai dengan pihak yang menerima gadaian,apabila penggadai mengemukakan sesuatu berharga sebagai cagaran atau sandaran kepada pihak yang menerima gadaian.

Jenis-Jenis Simpanan

Bank Islam menyediakan tiga jenis akaun deposit iaitu akaun deposit semasa, akaun deposit simpanan dan akaun deposit pelaburan.


SISTEM KEWANGAN ISLAM DEKAD 1990 AN HINGGA KINI


Hujah yang digunakan oleh pihak bank untuk membenarkan pemberian hadiah adalah daripada hadis rasulullah saw yang diriwayatkan oleh BUKHARI-MUSLIM. Rasulullah saw telah meminjam seekor unta daripada seorang arab Badwi, kemudian baginda membayarnya dengan seekor unta jantan yang lebih besar ukuran dan berumur enam tahun. Lantas baginda bersabda: “Sesungguhnya sebaik-baik manusia ialah orang yang membayar hutangnya dengan cara yang lebih baik. Dengan ini jelas bahawa tambahan pembayaran dalam hadis diatas bukannya tambahan dari jumlah kuantiti atau jenis harta yang dipinjamkan. Juga bukan tambahan daripada pinjaman yang telah disepakati. Namun apa yang berlaku ialah rasulullah saw membayar seekor unta jantan dengan jumlah yang sama iaitu seekor unta jantan. Hanya unta jangan yang dibayar oleh baginda dan tua umurnya.   

BANK ISLAM DAN BARANG JAMINAN


Bank dibenarkan untuk menjual barang yang dicagarkan untuk membuat pinjaman sekiranya peminjam gagal membayar hutang apabila terdapat lebihan daripada jualan tersebut, maka bank islam akan menyerahkan lebihan tersebut kepada peminjam. Tindakan bank tersebut bertentangan dengan hokum syarak dan sama seperti tindakan semasa zaman jahiliah, dimana sekiranya penggadai tidak mampu menjelaskan hutang pada waktu yang ditetapkan, maka barang tersebut menjadi milik pemengang barang gadaian.


SISTEM KERJA BANK ISLAM


Bank islam merupakan badan perantara antara dua kumpulan pelanggan ( nasaba) iaitu kumpulan yang hanya menyimpan wang dan kumpulan yang terdiri daripada mereka yang bertindak sebagai pemberi pinjaman atau penyimpan yang mana mereka boleh mempergunakan wang mereka semula. Kesemua wang yang berasal daripada kedua-dua nasabah diatas akan digunakan oleh pihak bank untuk aktiviti perlaburan projek perniagaan atau aktiviti yang dapat menyumbangkan keuntungan. Dalam usaha mengumpulkan modal, bank lazimnya menyediakan tiga jenis akaun simpanan iaitu akaun semasa, akaun simpanan dan akaun tetap. Simpanan didalam bank adalah berbentuk wadiah. Mengikut hukum fiqh, simpana wadiah  tidak boleh digunakan tanpa mendapat izin daripada penyimpan jika mendapat keizinan statusnya akan berubah kepada modal atau syirkah.


ISLAM DAN EKONOMI


Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap yang merangkumi sebagai aspek kehidupan, berbeza dari agama-agama lain dari segi menangani masalah ekonomi yang merupakan satu aspek daripada system kehidupan yang menyeluruh. Islam mempunyai nilai yang berbeza dari segi menentukan perlakuan ekonomi. Oleh sebab islan bererti “ tunduk dan menyerah diri “ kepada allah swt, maka kegiatan ekonomi dalam islam juga dalam konteks penyerahan diri kepada allah swt. Apabila menjalani hidup berekonomi, umat islam wajib mematuhi syariat allah swt dalam bentu amal, iktiqad dan akhlak.


Segala amalan ekonomi mestilah merujuk pada perintah allah swt dari segi halal dan haram, wajid dan sunat dan harus makruh. Yang haram dan ( kalau boleh) yang makruh perlu ditinggalkan. yang wajib ( kalau boleh) yang sunat dikerjakan. Umat islam juga perlu ditanam dengan keyakinan bahawa asas penentuan hokum tersebut adalah hak allah swt, tanpa perlu dipersoalkan lagi. Mereka perlu mengamalkanya dengan penuh yakin dengan menyedari bahawa system ekonomi yang berpandu pada hukum allah swt sahaja lah yang terbaik dan izinkan.

KESIMPULAN


Pada dasarnya, pendirian isntitusi perbankan yang berlandaskan syarak adalah  harus. Namun setiap aktiviti yang ingin dilaksanakan haruslah dikaji dengan teliti agar tidak bertentangan dengan syarak. Pemulihan dalam  kegiatan ekonomi secara keseluruhannya perlu dipikul oleh pemerintah agar hukum  syariat dapat diterapkan dalam kehidupan umat islam keseluruhannya namun perbankan islam perlu mengambil langkah untuk menaik tarafkan sistem perbankan islam untuk meningkatkan lagi kegiatan ekonomi seperti menyumbangkan dana untuk mendirikan sekolah atau masjid.


15 ulasan:

  1. usaha yang baik.sila baiki tulisan merah kepada hitam..TQ Sila balas komen di sini.

    BalasPadam
  2. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  3. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? telahkah anda
    ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami menyediakan perkhidmatan yang baik kepada
    individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang
    yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) Atau WhatsApp Number +1 (361) 645-7557 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    BalasPadam
  4. BERITA BAIK!!!Nama saya Ratih Wahyu, saya ingin berkongsi kesaksian saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam internet, Tuhan telah menyokong saya melalui Puan Kathleen Brian yang baik ibu.Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan enggan meneruskan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar pinjaman dalam talian tetapi saya tertipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeza.Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya bercakap dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Mrs Kathleen, yang merupakan pemilik syarikat pinjaman global. Rakan saya meminta saya memohon dari Puan Kathleen, jadi saya mengumpul keberanian dan menghubunginya.Saya memohon pinjaman sebanyak Rp500, 000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu mudah disepakati tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan atas pemindahan kredit, karena fakta bahwa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk mentransfer pinjaman Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah wang tunai Rp500.000.000. Saya sangat gembira bahawa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.Semoga Tuhan memberkati ibu Kathleen untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Kathleen melalui e-mel: kathleenloancompany1@gmail.com dan WhatsApp Only: {+12093480782} untuk pinjaman anda.Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: ratihwahy@gmail.com dan Kezia yang memperkenalkan dan memberitahu saya tentang Puan Kathleen juga mendapat pinjaman baru dari syarikat itu. Anda boleh menghubungi Kezia melalui e-melnya: keziaarjuna@gmail.com.Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.

    BalasPadam
  5. LOI THERESA

    Pada masa ini, kami memberi pinjaman kepada orang Asia Asia liar pertaruhan dunia liar

    negara dan sebagainya. @ 2% Kadar Faedah dengan NO KAWALAN KREDIT dari USD5000, hingga berbilion dolar dalam tempoh 12-144 Bulan.

    REMUNERASI LENDING kami bermula dalam masa 3 bulan selepas penerima menerima pinjaman pada hari kelulusan dan kami menawarkan pelbagai

    daripada pinjaman, termasuk:
    * Penyatuan hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Peribadi
    * Pinjaman Rumah
    * Pinjaman Kewangan Kereta

    ✔. Senarai hitam boleh dikenakan

    ✔. NO CHECK CREDIT

    Kajian ✔.Debt atau perintah mahkamah boleh dikenakan

    ✔.ETC boleh memohon.
    Pinjaman Tunai Theresa Syarikat ini adalah a

    filem pinjaman berdaftar dan dibenarkan dan kami menawarkan pinjaman kepada semua warganegara yang tersenarai hitam, tidak semak KREDIT.

    Terapkan sekarang dengan nombor mudah alih anda, nombor ID, nama penuh, jumlah pinjaman dan tempoh pinjaman kepada E-mel

    : Nombor pejabat Theresaloancompany@gmail.com ++ 12817208403

    Untuk kejelasan lanjut, jangan ragu untuk menghubungi kami atau WhatsApp (+12817208403).

    Salam sejahtera,

    Ada

    Pengiklan Pinjaman (Pr),

    Pinjaman Theresa 📩

    BalasPadam
  6. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com)
    Nombor WhatsApp saya: +62 838-3669-4853
    jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

    BalasPadam
  7. instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    BalasPadam
  8. Helo,
    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, harap saya cadangkan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka tetap menjadi syarikat pinjaman yang sebenarnya. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana ditangkap oleh orang kerana berhutang.

    Saya hampir menyerah sehingga saya meminta nasihat seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa berlengah-lengah atau kecewa, jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan daripada Ibu Alicia Radu

    Saya ingin anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana berpeluang membaca kesaksian ini hari ini. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda bebas menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain setelah anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam
  9. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    email:::::::hafizulbin365@gmail.com

    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasPadam
  10. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH menolong saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya tertipu dengan 6 pinjaman pinjaman. Saya hampir putus harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

    Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya hantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah. Oleh itu, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi emel Alicia Radu ibu: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
    semoga ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

    BalasPadam
  11. HELLO
    Saya ADAWIYAH YAHYA dari malaysia saya tinggal di bandar temerloh pahang. Saya tidak pernah tahu boleh mendapatkan pinjaman daripada pinjaman dalam talian atau pemberi pinjaman. Saya hampir mati dengan banyak bil untuk membayar tiga anak saya dan skor kredit saya juga sangat rendah. Oleh itu, saya baru sahaja online untuk mengetahui lebih lanjut mengenai cara mendekati bank atau mengambil pinjaman hari gaji dengan skor kredit yang rendah. Kemudian saya dapati banyak penulisan dan artikel di laman web yang berbeza mengenai bagaimana SYARIKAT PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND membantu orang, firma dan organisasi dengan kadar faedah pinjaman @ 2%. Dengan pengetahuan yang saya dapat dalam talian, saya menghubungi SYARIKAT PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND melalui e-mel: (karinarolandloancompany@gmail.com), saya menjelaskan mengenai diri saya. Saya memohon pinjaman $ 60,000 tetapi dia meluluskan $ 50,000 dan itu adalah $ 50,000 yang saya terima di akaun bank saya. Proses transaksi sangat mudah dan pantas. dan juga mengesahkan Identiti saya dan untuk memastikan keselamatan dana. Saya mengesyorkan syarikat ini kepada semua orang. Jangan mati dalam hutang sebelum anda meminta pertolongan. Tulis surat ke SYARIKAT PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND sekarang E-mel (karinarolandloancompany@gmail.com atau whatsapp +1 (585) 708-3478, untuk maklumat lebih lanjut anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel adawiyayahya63@gmail.com

    BalasPadam
  12. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    BalasPadam
  13. emperor casino - Shooting Sports Casino
    We are an international online casino with a high 바카라 사이트 standard 제왕 카지노 of entertainment. All you need is a 온카지노 smartphone or tablet to download. No download required. Our mobile

    BalasPadam
  14. The best gambling website | Lucky Club
    The best gambling website, review of top online gambling sites, top gambling apps and top free luckyclub bonuses. Welcome to the biggest list of  Rating: 3.5 · ‎Review by Lucky Club

    BalasPadam
  15. Selamat Siang Semuanya!!!

    Nama saya Mr Rashid Husaen dan saya dari Jawa Barat, indonesia dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia hari ini dan saya berkata pada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan memberitahu namanya kepada dunia dan saya sangat senang untuk mengatakan bahwa keluarga saya kembali selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp300.000.000,00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah seorang ayah tunggal dengan 5 anak dan dunia sepertinya mengandalkan saya ketika saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan bank online menolak pinjaman saya, mereka mengatakan bahwa pendapatan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya online dan segalanya menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya


    Sampai saya melihat postingan ibu nyonya maria dari sebuah blog dan saya memohon padanya, dia memberi saya semua syarat dan ketentuan dan saya setuju dan dia mengejutkan saya dengan pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, dan pada awalnya saya berpikir ini tidak mungkin karena pengalaman masa lalu saya dan janji-janji palsu tetapi yang mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp300.000.000,00 dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Maria Alexander wanita kata-katanya, melalui email : ( mariaalexander818@gmail.com ) karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. siapa saja yang ingin pinjaman atau cara mendapatkan pinjaman asli, harus menghubunginya Via

    email: ( mariaalexander818@gmail.com )
    whatsapp: (+1 254-276-8402 )

    Anda dapat menghubungi saya Pak Rashid untuk informasi lebih lanjut (rashidhusaen18@gmail.com)

    Allah Maha Besar
    Terima kasih semuanya

    BalasPadam